Friday, April 8, 2011

MENGAPAKAH AL-QURAN DITURUNKAN DALAM BAHASA ARAB????



 Ramai orang tertanya-tanya sama ada islam atau non-islam.Mengapakah al-quran diturun dalam bahasa arab?Buktinya Allah telah menjawap persoalan itu di dalam kitabNya al-quran.

Allah berfirman:”Dan kalau Al Quran itu kami turunkan kepada salah seorang dari golongan bukan Arab, Lalu ia (Rasul) membacakannya kepada mereka (orang-orang kafir); niscaya mereka tidak akan beriman kepadanya.” (Syu’ara’, 198-199).

Ayat Fushilat, ayat ke-44:” Dan Jikalau kami jadikan Al Quran itu suatu bacaan dalam bahasa selain Arab, tentulah mereka mengatakan: “Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya?” apakah (patut Al Quran) dalam bahasa asing sedang (rasul adalah orang) Arab?”

Kalaulah al-quran diturunkan dalam bahasa Latin/Melayu melalui Nabi Muhammad s.a.w. yang berbangsa ARAB,pasti nabi sendiri tidak faham bahasa tersebut kerana nabi bukanlah berbangsa Latin/Melayu dan sama sekali tidak mahir bertutur dalam bahasa Latin/Melayu.Begitu juga dengan orang-orang kafir berbangsa arab,mereka tidak akan faham ayat-ayat Allah s.w.t. (al-quran).Kalau mereka tidak faham sudah tentu mereka tidak akan beriman kepada Allah s.w.t. kerana pada masa itu al-quran diturunkan di negeri arab.

No comments:

Post a Comment